Anadolu Merkezli Dünya Tarihi-Hiyeroglif
Hiyeroglif
![]() |
Mısır Hiyeroglifi |
Mısır, birincisinden türeyen üç
yazı kullanmıştır. İlki hiyerogliftir. Hiyerogliften hiyeratik yazı ve ondan da
demotik harfler denilen yazı türemiştir. Yunanca da kutsal gravür anlamına
gelen hiyeroglif en eski Mısır yazısıdır. Hiyeroglifher işaret, bir kavramı
hatta kısa bir cümleyi temsil eder. İlkyazılar dinsel nitelik taşıyordu. Bu
dinsel yazılar, piramitlerin ve yeraltındaki mezarların iç duvarlarına,
sandukaların çeperlerine, kazılmış büyülü metinlerdi.
Yine en eski devirlerden
başlayarak, Mısır Hiyoroglifi Tanrılara adanmış günlerde
(bayramlarda) oynanan oyun
metinleri ve Tanrılara söylenen ilahiler ortaya çıkmaya başlamıştır. Hiyeroglif
zamanla yavaş, yavaş değişmiş ve başlangıçtaki işaretlerin yanında, yalın, daha
kullanışlı, daha işlek başka harfler ilave edilmiştir. Bu Yunanlıların
hiyeratik dedikleri işlek bir yazıdır.
![]() |
Mısır Hiyeratik |
Bundan 28 asır önce bu yazı da
değişerek, yine Yunanlıların demotik harfler dedikleri yazıya dönüştü.
Hiyeroglifte 700 kadar işaret
vardı. Daha ilk hanedanlar zamanında, bu yazı değişmeye başlamıştı.
Hiyeroglifler hecesel anlamlar kazanmaya başlamışlardı. Bunlardan 24 tanesi
sesiz harfleri belirtmeye başlamıştı. Bunlara 70 civarında başka harf eklendi.
Ortaya, Çivi yazısı kadar karmaşık, hiyeratik yazı çıkmıştı. Yazı taş, tahta,
parşömen, tuval ve en çok olarak ta papirüs üzerine yazılıyordu.
Sözü edilen bu yazı türleri ile
yazılmış dini yazılar olduğunu biliyoruz. Ayrıca ölenlerin biyografisi de
yazılıyordu. Bu biyografilerin incelenmesi, Mısır tarihinin pek çok görüntüsünü
gözümüzün önüne sermiştir. III. hanedan döneminde, oldukça kaba olan yazılar,
zaman ilerledikçe, incelikli ve usta yapıtlar haline gelmişlerdir. Bu
biyografilerin bir kısmında kurallar, kanunlar ve yöntemler bile yer almıştır.
Örneğin, III. Tutmosis’e hizmet eden Rekmir’in biyografisinde, vezirin
görevleri, hakları ve yöntemleri üzerine yazılmış açıklamalar bulunmaktadır.
Orta imparatorluk döneminde, Sinuhe Suriye’de bir kabilenin yanında geçirdiği
günleri anlatmıştır. Bu eser kabilenin örf ve adetlerini çok ustaca yansıtan
bir otobiyografisidir.
![]() |
Mısır Demotik |
Yeni imparatorluk döneminde,
nazım ve nesir olarak pek çok eser vardır. Aşk şiirleri, içki şarkıları,
masallar, taşlamalar, müneccimlerin mucizelerini anlatan eserler, ordunun
olağanüstü seferlerini anlatan eserler, Mısır edebiyatına girmiştir. Konularını
halkın geleneklerinden alan eserler de yazılıyordu. Tarihsel olaylara dayanan
öyküler de vardı: Hiksoslara karşı mücadele eden Sekenjera’nın öyküsü, II
Tutmosis’in yıllıkları, Kadeş savaşı gibi... . Ayrıca Mısır toplumunu ve
psikolojisini anlatan Harp Çalanın Türküsü, Yaşamaktan Bıkmış Bir Adamın
Ruhuyla Konuşmaları gibi eserler, o günlere, dört bin yıl yaşayan Mısır’a ışık
tutmaktadır. Tanrılara yazılmış oyun ve ilahilerden bugüne kalanlar, Orta ve
Yeni imparatorluk devrine ait olanlardır. İçlerinde en güzelleri, Amon’a neşide
ile bizzat Akhenaton tarafından yazılmış olan Aton’a neşidedir.
Post A Comment
Hiç yorum yok :