Anadolu Merkezli Dünya Tarihi-Çin yazısı
Çin yazısı
M.Ö. 4000 yıllarına gelindiğinde,
Çin'de tarım yapılmaya başlanmış ve Sarı nehir çevresinde yerleşik düzene geçilmişti.
Alüvyonlu toprakları çok bereketli olan ovanın içinde, pek çok bataklık ve
balta girmez ormanlar vardı. Güneyde ise, Yang-Çe vadisinden sonra Çin'in
dağlık ve ormanlık kısmı başlıyordu. Temel gıda darıydı, bununla birlikte
buğday ve pirinç de biliniyordu. Köpek, domuz, keçi, koyun ve sığır
evcilleştirilmişti. Damları otlarla kaplı, sağlam yapılı evler, yarıya kadar
toprağa gömülmüş olarak inşa ediliyordu. Evlerin içinde ocak ve fırın vardı.
Yer çamurla sıvanıyordu. Başlangıçta birkaç evlik olan bu yerleşimler, zamanla
kalabalıklaştılar, köy büyüklüklerine eriştiler. Bu dönemde, dönen geometrik
desenlerle süslenmiş çanak, çömlek kullanımını görüyoruz. Bu desenler, daha
sonraları Çin'e özgü kabul edilen biçimlerin çoğunun ilk halleridir. Yine bu dönemden
kalan kesilmiş ipek böceği koza kalıntıları, ipekçiliğin de bilindiğini
göstermektedir.
Çin yazısı, M.Ö. 2000 civarında
geliştirilmiştir. Bu yazı, resim esasına dayanan çok karmaşık bir yazıdır.
Çin'de bulunan ilk yazılı belgeler, hayvan kemikleri ve tortul kalıntılar
üzerine yazılan, Shang (Şang) hanedanına ait kayıtlardır.
Çin tarih kaynaklarında sözü
edilen ilk hanedanlık Şa hanedanıdır. Şa hanedanının tarihi geçmişi, kuvvetli
bir olasılıkla, tahta üzerine yazılmış yazıların yok olması nedeniyle, günümüze
ulaşamamıştır. Bu dönemde köyler tepelerin üzerine kuruluyor, saldırılardan
korunmak içinde etrafı toprak duvarlarla çevriliyordu. Çin yazısında, eski kent
isimleri ile tepe, aynı resimle gösteriliyordu. Y ani tepe yerleşim demekti.
Bunun gibi, " kabuk" Hiyeroglifi, para, ticaret, zenginlik anlamına
geliyordu. Şa hanedanlığı zamanında, sosyal adımlar atıldığı bellidir.
Bunlardan biri de M.Ö. 2850 Çin imparatoru Fuşi’nin, insanların isimleri ile
birlikte soy isimlerinin de kullanılmasını emrederek, yürürlüğe koymasıdır.
Yine bu dönemde, M.Ö. 2737 yılında, Çin imparatoru Shen Neng gut, romatizma,
malarya, hafıza kaybı hastalıkları için marihuana çayının içilmesini çıkardığı
bir tamimle emretmiştir. Shen Neng’in 365 şifalı bitkiyi saptadığına inanılır.
Bu bitkilerden çeşitli reçeteler yolu ile sağlanan ilaçlarla hastalıklar
iyileştirilmeye, acılar hafifletilmeye çalışılıyordu.
Sümerlerde Gılgamış Uruk kentinde
hüküm sürerken, M.Ö. 2700 tarihlerinde, Çin’de Hint mürekkebi (çini mürekkebi)
geliştirildi. Bu mürekkep, çıra ve lamba yağı isi ile eşek derisinden ve
miskten elde edilen jelâtinle karşılaştırılarak imal ediliyordu. Bu sırada,
Amerika kıtasında, Meksika’da Mısır bitkisinin ehlileştirilmesine başlanmıştı.
Çinliler takvimlerini M.Ö. 2698
yılından itibaren başlatmışlardır. Şa hanedanlığının ortalarına rastlayan bu
tarihin neyi kastettiği şimdilik bilinmemektedir.
Çin’de homoseksüellik daha bu yıllarda
yaygındı ve bu yaygınlık zamanımıza iyice yaklaşana kadar sürecektir. Çin’de,
günlük yaşamda, homoseksüellik ne övülür ve ne de yerilirdi. Bu duruma bakarak
homoseksüelliğin geleneksel aile ahlakını incitmediği söylenebilinir.
Çin tarihinde eş cinselliğe
öncelikle terminoloji ile başlamalıyız. Çünkü Çin Batı dünyasının tabirlerini
kullanmaz. Homoseksüellik “ ısırılmış şeftali veya şeftaliyi paylaşmak ” “ yen
veya giysi kolu kestiren tutku ’’ yahut ta kısaca “ kesik yen ” “ müttefik veya
bağdaşık kardeşlik ’’ gibi pek de alışık olmadığımız deyişlerle karşımıza
çıkar. Bu deyişleri anlamak için, hikâyelerini bilmek gerekir.
Homoseksüelliğin, toplum
tarafından kabul edilen davranışlar olmasını sağlayan, efsanevi bir imparatordan
söz edilir. Sarı İmparator veya Huang Di, Çin toplumunda kurucu Atalardan kabul
edilerek, adı etrafında birçok şeyin efsaneleştirildiği bir İmparatordur.
Toplumun homoseksüelliği benimsemesi Girit’te de böyle efsanevi bir imparatora
bağlanır.
Çin geleneklerine göre Sarı
İmparator veya Huang Di’nin M.Ö. 2698 – 2599 arasında yaşadığına inanılır.
İmparator, danışmanı, bilgini ve Saray doktoru Qi Bo ile Çin tıbbının
temellerini atmış ve çok uzun bir hayat sürmenin yolunu bulmuştur. Qi Bo ve
İmparator efsaneye göre pusulanın da mucitleridir. Pusula sayesinde kum
fırtınası arkasına gizlenmiş olan düşmanlarını bulup, yok etmişlerdir.
Efsanelerde İmparatorun eşi de
yer alır. O da halkına çok değerli bir şeyi hediye eder. Sarı imparatorun
sevgilisi ve taptığı eşi Kraliçe Luo Zu’nun sihirli güçleri eşinden hiç de
aşağı değildir. “ Çin efsaneleri ipek böceği kozasından ipekli kumaş
yapılabileceğini insanlara Kraliçe Lou Zu’nun öğrettiğini anlatmaktadır.”
Bu sevgili eş erkenden ölünce
İmparator çok mutsuz olur. Hiçbir şey onun duygusal boşluğunu dolduramaz ta ki
erkek bir sevgilisi olana kadar. Bu genç erkeğe büyük bir tutku ile bağlanan
Sarı imparator sayesinde Çin’de eşcinsellik başlar.
Bu öykünün yazarı efsanevi
tarihçi Cang Jie’dir. Cang Jie de oldukça sıra dışı ydı, efsaneye göre, “ dört
gözlü ve sekiz gözbebekli “ dir. Çin’de yazı sistemini bulan da odur.
Çin mitolojisine göre Huang Di,
insan vücudunun sırlarına ulaşmış olan kişidir. Ona göre kan kalbin
kontrolündedir ve rotasında durmadan döner.
Post A Comment
Hiç yorum yok :